سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باغ جهان نما، قدیمی ترین باغ شیراز

باغ جهان نما


شیراز پر است از باغ های زیبا که بسیاری از آنها جز آثار ملی ایران و همچنین جهان به ثبت رسیده اند. برای بازدید از هر یک از این باغ ها باید به طور ویژه وقت گذاشت و نمی توان به دیدن یکی از آنها بسنده کرد، چرا که هر یک زیبایی منحصر بفرد خود را داشته و در ادوار مختلفی ساخته شده اند. امروز به سراغ معرفی باغ جهان نمای شیراز می رویم. با ما همراه باشید.

تاریخچه باغ جهان نما


قدمت این باغ بسیار بالاست، بطوریکه عده ای آن را متعلق به قرن هشتم می دانند. اما در ادورا مختلف تاریخ، پادشاهان هر یک نگاه ویژه ای به اینجا داشته و هر کدام به نوبه خود سعی کرده اند که در آبادانی و زیبایی هر چه بیشتر آن سهمی داشته باشند. این باغ در زمان کریمخان زند و پایتخت بودن شیراز مورد عنایت شاه قرار گرفت و به آن بیش از پیش رسیدگی شد. بسیاری از قسمت های این باغ نظیر عمارت، دیوار کشی و ... مربوط به همین دوران زندیه است. تیمور گورکانی نیز به دلیل علاقه زیاد به این باغ خواهر این باغ را در سمرقند، شهر آبا و اجدادی اش با همین نام ساخت.

معماری باغ جهان نما

وسعت این باغ حدود 3 هکتار است که شامل عمارت و فضای سبز و باغ مانند آن می باشد. عمارت این باغ به شکل 8 ضلعی است که متعلق به دوران زندیه است. این عمارت 2 طبقه متشکل از چهار شاه نشین است. اکنون این عمارت نمایی بدون هیچ گونه تزئین و به ساده ترین نحو ممکن دارد که البته به عقیده مورخان تزئینات به مرور زمان پاک شده اند و اینطور نبوده که از اول نیز تزئینی نبوده باشد. معلوم نیست پنجره های چوبی کی جای خود را به پنجره های آهنین داده و نمونه اصلی آن الان کجاست؟!!! نمای این عمارت به کلاه فرنگی معروف است. داخل کلاه فرنگی امروزه برای عموم باز است و به موزه تبدیل شده است. در این موزه نقاشی، مهر های مختلف، تمبر، اسکناس، سکه، کارت پستال و بسیاری چیزهای قدیمی برای نمایش قرار داده شده اند. جالب است بدانید که این باغ شامل 3500 متر مربع فضای سبز است که از جمله آن می توان به درختان زیبا و سر به فلک کشیده کاج، انار، شمشادهای زیبا، گل های اطلسی، رز، داوودی، بنفشه و ... اشاره کرد که این باغ را مزین کرده اند.


آدرس باغ جهان نما

این باغ در شهر شیراز، خیابان دروزاه قرآن و بالاتر از میدان حافظیه واقع شده است.